Det är inte lätt att bli gammal!

Månaderna rusar iväg. Kanske det är dags att titta på framtiden. Hur är det med hälsan? Var skall jag bo och när det blir dags att gå i pension. Ja frågorna är många? Måste väl börja någonstans! Börjar med hälsan, mina ben har gett sig till känna. Lite som fönstertittarsjukan. Fick redan för ca 15 år sedan att min tid som rökare inte var så bra. Märkte det på att jag bara kunde gå väldigt korta sträckor innan jag fick stanna och låta blodet återhämta sig. Vad gjorde jag åt det kan man ju undra? Jo jag slutade röka, började träna och var och träffade en kirurg. Det mötet gav mig rätt mycket, fick veta vad som gäller vid en eventuell operation. det låter lätt att gå in och rensa aortor mm. Men det är inte så lätt som det låter. Det är förknippat med stora risker för blödning och andra komplikationer. Den kirurgen gav mig rekommendation att fortsätta träna och försöka promenera, du kan inte ha “sönder” något. Vi kom överens att så får det bli några år till. 

Nu hoppar vi fram några år. Strax innan jag fick slutade jobba kände jag att nu börjar jag ha svårt att gå igen. Tänkte tanken att jag tar upp detta med min husläkare och hör vad han tycker? Men som vanligt blev det “fönstertittarsjukan” igen under ett par år.  Får känslan av att de inte hinner bry sig. Men nu var doktorn frikostig med remisser. Närmast blev det ett par besök på Aleris Klinisk Fysiologi mottagning. Ligger bra till på Folkungagatan för mig som inte gillar att åka kommunalt. Vid första besöket så körde grannen in mig med min bil och väntade kvar. Vid besök 2 var det en vän som körde dit mig och fick ta en Uber hem. Vid första besöket hittade de något, fick inte reda på vad, men en ny kallelse till uiltraljudsundersökning kom i vändande post. Den sjuksystern var också trevlig, vi hade en fin dialog och det finns mycket tid till att ställa mina funderingar och jag fick bra svar på all undran. T.o.m en extra undersökning av hals aortor då jag fick in att min syster haft en stor blödning för några år sedan. Jag har ju fått stanna till efter ca 100 meter och så där har det varit rätt länge. Det som förvånade mig vid den andra undersökningen. Jag fick gå på ett löpband, klarade 500 meter utan besvär. Det är ju enorm skillnad i distans, hur fan kommer det sig?

Jag drog ju på mig en ryggskada sommaren 93, blev opererad och fick 6 st kotor stelopererade. Kan det vara så att mina bekymmer hänför sig från den skadan? På löpbanan är det bara benen som får göra jobbet, ute i naturen måste man parera kroppen och då kommer besvären. Resultatet skickades till kirurgmottagningen på Södersjukhuset och tids nog var det dags att besöka dem.

Träffade ett par kirurger, de var lyhörda och det första jag fick veta var att det inte är aktuellt med en operation. Operation eller att gå in och vidga mina aortor är inte så enkelt som det låter som jag nämnde tidigare. Skulle det vara aktuellt så måste man genomgå en magnetröntgen för att kirurgerna skall veta var de går in och hjälper en. Ordade rätt mycket om min rygg och den skadan. 

Det fick bli så här; Ökar träningen och ändrar den lite. Det får bli prioritet för ben och rygg. Cykling måste ju göra nytta så det har fått bli ca 10 km vid varje pass. Skall inte glömma stakmaskinen som varit mig kär med prioriteten ändras lite. Kanske ger det resultat för vi bestämde oss att vi skall göra en utvärdering i höst hos samma kirurger. Läkare har ju inget trollspö även om man skulle önska att det var så enkelt när man besöker dem.

Men hälsobekymren är ju inte över för det. Den här “lediga tiden” satte ju också sina spår. Har gått upp i vikt och vid förra årliga mötet hade både blodtrycket och kolesterolet gått upp. Testade ett dygns blodtryck och det låg lite högt. Har under flera år haft det på en bra nivå med några dagliga tabletter men inte nu längre. Fick inga hälsoråd utan det enkla med mera mediciner skall lösa bekymren. Nå ja de vill ju alltid att man skall röra på sig så det får man väl ta ansvar för själv. Sen övervikt det kan man ju också påverka själv. Biverkningarna från liknande tabletter läser man helst inte. Att man blir yr, i synnerhet på mornarna gick över fort. Men det dök upp något mindre roligt. Fick en massa utslag på mina händer, psoriasis liknande utslag, det dök upp från ingenstans och blommade ut på ett par veckor. Dessa biverkningar är inte okända men ovanliga. Chattade med vårdcentralen och skickade bilder till mottagningen. Min husläkare har tittat på dem och rekommendationen blev att jag skall göra ett uppehåll och se om det går tillbaka, det kan vara medicinen men det är ingen som säkert kan ge svar på frågan. Vi skall höras om ett par veckor och se om det blivit bättre. 

Kan känna tacksamhet att vi har den vård vi har. Det var inte bättre förr!

 

0

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_bye.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_good.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_negative.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_scratch.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_wacko.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_yahoo.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_cool.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_heart.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_rose.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_smile.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_whistle3.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_yes.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_cry.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_mail.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_sad.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_unsure.gif 
http://www.egils.se/wp-content/plugins/wp-monalisa/icons/wpml_wink.gif